Ілля ШЕВЛЯК: "Максимально враховуємо досвід УЕФА"

У системі підготовки проведення в Україні 2012 року фінальної частини Євро-2012 відбулися важливі зміни минулої осені. Зокрема, в урядізапроваджено інститут національних координаторів, створено Координаційне бюро. Чим займався в минулі місяці новостворений орган виконавчої влади? Це запитання ми адресували директору Координаційного бюро з підготовки та проведення в Україні фінальної частини Євро-2012 Іллі Шевляку.

- Ілля Миколайович,  кілька місяців тому було ліквідоване національне агентство і створене Координаційне бюро. Чи можете ви з сьогоднішньої позиції сказати, що це був виправданий крок?
- Як відомо, Національне агентство ліквідоване в грудні 2008 року. Проіснувавши майже рік, воно в рамках отриманих  повноважень певною мірою виконувало покладені на нього обов’язки як  центральний орган виконавчої влади, що відповідав за підготовку України до Євро-2012. Однак  система цієї підготовки була недосконалою.  Насамперед, тому, що в країні не вдавалося створити єдину вертикаль виконавчої влади у підготовці проведення Євро.  Тому  агентство було ліквідоване, а натомість запроваджено інститут національних координаторів на рівні заступників керівників міністерств і відомств, задіяних у процесі підготовки континентального футбольного чемпіонату. Час, а точніше, результати будуть свідчити про роботу новоствореного Координаційного бюро. Протягом цього короткого періоду ми намагалися змінити систему управління та швидко реагувати на проблеми, які виникали в ході підготовки. При цьому максимальною мірою   враховували відповідні рекомендації УЕФА, кращий досвід країн, які вже проводили в себе європейські чемпіонати.  І нині є всі підстави сподіватися на те, що ефективність діяльності Координаційного бюро підтвердять, насамперед, успішні конкретні практичні результати, перші з яких усі ми з нетерпінням очікуємо вже в наступному місяці – у травні, коли визначатимуться міста, які прийматимуть ЄВРО-2012.
- Що, на Ваш погляд, найважливіше серед здійсненого Координаційним  бюро за такий короткий період?
- Нам вдалося  розбудувати ефективну взаємодію всіх органів влади та ФФУ. Було вирішено чимало проблем, які стримували розвиток проектів, наприклад, аеропорту Львів. До успіхів можна віднести і проведення перших парламентських слухань з підготовки до Чемпіонату за активної участі Бюро. Водночас, ми тільки розпочинаємо прямі контакти з містами, співпраця з якими буде особливо важливою після травня. Серед основних успіхів я також назвав би позитивні сигнали від експертів УЕФА. Звичайно, проблем залишається багато, але якщо порівняти позицію УЕФА влітку і тепер, то можна побачити, що зміни в підготовці відчутні.
- Які пріоритетні завдання стояли перед Координаційним бюро протягом цього короткого часу з моменту його створення?
- Запровадження системного підходу до вирішення проблем у підготовці й реалізації інфраструктурних проектів, виявлення можливих ризиків, реагування на оцінки та зауваження експертів УЕФА, і запобігання виникненню таких ризиків.
- І все ж,   ризики лишаються. Які з них, на Вашу думку, найактуальніші на ближчі  півроку?
- В Україні  реалізується Державна цільова програма, яка охоплює весь процес підготовки до ЄВРО-2012. Там детально розписано завдання по всіх об’єктах, відповідні виконавці, терміни...  Водночас, ключовий період – це травень, коли остаточно має бути визначено кількість і самі приймаючі міста. Тому ризики становлять інфраструктурні проекти, які ми мусимо підготувати,  і засвідчити, що Україна спроможна прийняти Євро. Мова йде насамперед про стадіони, аеропорти і готелі. Також існують певні ризики щодо затримки із прийняттям необхідних змін в законодавство. Ми передали на розгляд Верховної Ради 5 урядових законопроектів, які мають покращити і пришвидшити процес підготовки.
- Відомо, що державні кошти на об’єкти Євро  перебувають у Стабілізаційному фонді. Чи не позначиться таке спрямування фінансів і загалом на процесі підготовки чемпіонату, і, зокрема, на можливостях отримати позитивне рішення УЕФА щодо кількості приймаючих міст?
- Закон  "Про Державний бюджет України на 2009 рік" видатки на підготовку до Євро захищає достатньо. А весь комплекс підготовки до фінального етапу Чемпіонату Європи у нашій країні - один із найважливіших державних пріоритетів. Тому,  переконаний, необхідні заходи буде профінансовано й у нинішньому місяці, й загалом забезпечено кошти  на ЄВРО-2012.
- Із яких джерел?
- Відомо, що Стабілізаційний фонд наповнюється коштами від приватизації та розміщення державних цінних паперів. Деякі програми на рівні місцевої влади реалізуються завдяки кредитам Європейського банку реконструкції та розвитку, Європейського інвестиційного банку, з якими ми провели успішні переговори.   Я впевнений, що проблем зі Стабілізаційним фондом не буде.
- А як оцінювати повідомлення ЗМІ  про те, що в Польщі футбольний  чемпіонат Європи  прийматимуть  6 міст, а в Україні – лише  2. Диму без вогню  не буває. Це пов’язано з тим, що експерти УЄФА незадоволені рівнем нашої підготовки?
- Експерти завжди висловлюють ті чи інші зауваження, оскільки  є певні критерії в підготовці кожного об’єкта, виписані в угоді між УЕФА та приймаючими асоціаціями. Це ті рекомендації, які ми намагаємося врахувати. Є відповідні плани та графіки з вирішення нагальних справ. Що стосується позиції Польщі, то звичайно кожна країна зацікавлена, щоб максимальна кількість матчів відбувалися на її території. Мова йде не просто про свято для вболівальників, а про розвиток інфраструктури і не лише конкретного міста чи регіону, а й країни в цілому. В Польщі інтенсивними темпами готується 6 міст, тому є природне зацікавлення польської сторони, щоб якомога більше з них приймали в себе чемпіонат. Але існує чітка позиція про паритетне представництво українських та польських міст. Це неодноразово озвучувалося   на державному рівні і Польщі, і України. Зокрема,   під час останнього офіційного візиту до Польщі віце-прем’єр-міністра Івана Васюника, за підсумками його переговорів було озвучено спільну заяву про паритетну участь сторін.
- Чи існує ризик, що Україна і Польща посваряться через бажання отримати більшу кількість міст і не зможуть провести Євро 2012?
- Я виключаю такі сценарії. По-перше, Україні і Польща завжди були, і переконаний залишатимуться, стратегічними партнерами. А по-друге, у нас немає розбіжностей щодо спільної підготовки, спільної позиції в УЕФА.
- Які зміни очікуються після травня, коли будуть вибрані 4 приймаючих міста? Чи будуть ці зміни носити характер радикальних?
- Однозначно будуть зміни в державній цільовій програмі, якою передбачена підготовка 6 міст. Будуть відбуватися зміни в розподілі ресурсів на інфраструктурні об’єкти. Але, водночас, ці зміни не торкнуться проектів, які вже розпочаті. Я думаю, що ці зміни мають бути збалансовані, виважені, тим більше - з урахуванням розвитку кожного міста.
- Хто з українських міст, на вашу думку, сьогодні є найбільшим аутсайдером?
- Є позитиви і негативи в кожному місті. Це відзначалося і експертами УЄФА. Скажімо, в Києві є проблеми з НСК «Олімпійський», подібні проблеми є і у Львові. У більшості міст є питання по готельній інфраструктурі та модернізації аеропортів. Але спільними зусиллями на центральному і місцевому рівнях ці проблеми будуть вирішені. Всі міста мають свої переваги. Одні мають географічні, інші – інфраструктурні. Не виникає, наприклад, питань, щодо того, що в нас є один повноцінний стадіон у Дніпропетровську, і ще два буде введено в експлуатацію до кінця року в Харкові та Донецьку. Це велика перевага на сьогоднішній день.

Віктор Андрусів,
Інформаційний центр «УЕФА.Євро-2012-Україна»

Новости Евро-2012

RSS
Loading... Все новости Евро-2012 →